Saturday, September 24

Jangan Toleh!

"Jangan toleh belakang!" aku ingat lagi cikgu rumah sukan aku bertempik dekat tepi padang belakang garisan putih masa aku lari 4x100m zaman sekolah dulu. Tapi aku degil aku toleh jugak belakang sebab aku nak tengok budak rumah lain dekat ke tidak nak potong aku. Aku taknak kalah, aku nak menang, nak naik stage gigit pingat emas macam atlit-atlit yang menang tangkap gambar masuk surat khabar. Tapi aku degil aku toleh jugak, kalau aku ikut cakap cikgu aku confirm dah menang. Bila aku mula toleh belakang aku jadi kurang seimbang, toleh belakang sekali imbas sambil lari, aku hilang langkah terus jatuh gedebuk atas padang. Berpinar-pinar jugak lah bila momentum yang aku guna seboleh-boleh aku, tiba-tiba terseradung jatuh, terhempam muka atas tanah. Sakit campur malu, all in one. Kalau je lah aku tak toleh belakang mesti aku dah depa tangan melintas ribbon merah yang ada depan mata, mesti dah aku dapat gigit pingat emas atas stage macam aku idamkan tu. Tapi sayangnya semua tu hanya muncul dalam awan-awan atas kepala lepas jatuh sebab kes toleh tadi. Aku bukan sebenarnya nak cakap aku dulu atlit, aku dulu kuat lari, dengan cerita yang aku sampaikan ni. Tapi benda ni sama dengan hari-hari yang kita lalui sekarang. Ada benda yang kita tak payah toleh belakang, tak payah nak amik port apa yang dah lepas di belakang takut nanti kita terjatuh tak sempat gapai apa yang kita nak yang dah tersedia ada untuk masa depan kita walhal ianya depan mata menunggu kau datang.

No comments:

Post a Comment